Op maandag 7 november 2016 was de zesde editie van het Ontroerend Goed sponsor event, wat we voor Museum Het Dolhuys hebben ontwikkeld. We zijn zeer blij met de opbrengst: €62.000!

Totale opbrengsten van alle edities: €313.000
Dank Tim Beijer en Bram van den Berg!

Meer over het Ontroerend Goed concept.


During the PAN Amsterdam art fair, 20–27 November 2016, WonderWood presents a selection of works of visual artist Joost van Haaften.

Works from the Under The Skin (2005–2012) period
The word ‘chromosome’ is a combination of the Greek words for ‘colour’ and ‘body’ – two elements that lie at the heart of the matter of painting and the painterly tradition. In the world of chromosomes, Joost van Haaften finds a new possibility to represent mankind: by painting the invisible side of people, namely their DNA, he grasps the essence of a contemporary portrait and the human figure.

About Joost van Haaften
Joost van Haaften (1952) is a modern painter and visual artist, strongly aware of the traditions in painting that preceded him. He is constantly looking for a possibility of finding the precise imagery for his wonderings in order to invite the onlooker to experience rather than to understand his paintings.


Tijdens de Dutch Design Week 2016 presenteerden curators Woes van Haaften en Roosje van Donselaar de ’Voorbij Het Blote Oog’ expositie en het Post Modern initiatief bij Kelderman en Van Noort.

VOORBIJ HET BLOTE OOG

Sinds jaar en dag kent de mens een onuitputtelijke drang om de wereld in kaart te brengen, te meten, te documenteren, te analyseren, na te bootsen en zelfs naar de hand te zetten. Nog maar weinig lijkt onontdekt, zeker nu iedereen de tools in handen heeft om de wereld vast te leggen en te delen. Daardoor gaan kunstenaars en ontwerpers op zoek naar andere manieren om grip te krijgen op hun omgeving; zij onderzoeken steeds meer de verborgen lagen voorbij het, met het blote oog, waarneembare.
Op de ‘Voorbij het blote oog’ expositie tonen diverse kunstenaars en ontwerpers ieder hun eigen manier om de wereld te vangen. Om nieuwe inzichten over hun omgeving te verzamelen en die vervolgens visueel te vertalen, hebben deze makers hun eigen werkmethodes ontwikkeld. Vaak beroepen zij zich op bestaande technieken en zetten zij deze naar de hand.

Voorbij het blote oog’ toont aan de hand van gefixeerde momenten de verborgen kwaliteiten van de wereld om ons heen.

Jannemarein Renout

Sacha van den Haak & Felix van Dam (voor New Window)

Annesas Appel

Jólan van der Wiel × Benthem Crouwel Architects

Stefan Peters

POST MODERN

Post Modern presenteert een groeiende collectie kunstwerken op ansichtkaart formaat (A6), ontworpen door bekende kunstenaars en designers. Elke kaart is exclusief gemaakt voor Post Modern.

Deelnemers: Sander Wassink, Jesse Howard, Vera de Pont, Wayne Horse, Job van den Berg, Lex Pott, Tijs Gilde, Roos Gomperts, en vele anderen.


In the context of ‘The month of graphic arts’ (October 6th – November 4th 2016, also during the Dutch Design Week!), Rogier Arents will present multiple projects in Eindhoven, including A Sequence of Operations (New Window × Rogier Arents).

His works will be exhibited at two locations: Technical University Eindhoven (TU/e, Gebouw Flux, Groene Loper 19, 5612 AP Eindhoven) and Grafisch Atelier Daglicht (De Rondom 18, 5612 AP Eindhoven)

Opening: Thursday October 6th 2016, from 15.30 (A talk by Rogier Arents at 16.00!)
Location: TU/e, Gebouw Flux, Groene Loper 19, 5612 AP Eindhoven


Curators Woes van Haaften & Roosje van Donselaar zijn benaderd door de nachtburgemeester van Amsterdam, Mirik Milan, om werk te tonen op Manifeest. Op het evenement presenteren zij ‘Heart Bloom’, een interactieve kunstinstallatie van Rogier Arents en Bin Yu, waarmee samen met het publiek op een beeldende en poëtische manier het verlangen naar vrede zichtbaar gemaakt wordt.

Het publiek kan bij Rogier Arents en Bin Yu hun hartslag opnemen en deze informatie wordt ter plekke visueel vertaald; een pen plotter maakt een unieke en persoonlijke ‘hart bloem’. Hiermee geeft en toont het publiek hun hart voor vrede.
Tijdens het event zullen deze afdrukken als ‘bouwstenen’ fungeren, die samen een monumentaal beeld vormen. Zo wordt er collectief aan een kunstwerk gewerkt ter viering van de vrede, waarbij zichtbaar wordt dat elk individu uniek is, maar ook onderdeel is van een groter geheel.

Manifeest is een nachtfestival vol ideeën, meningen, humor, inspiratie en plezier. Een feest in het teken van de vrede.


Samen met DesignLab studenten van de Gerrit Rietveld Academie Amsterdam werken gastdocenten Woes van Haaften en Roosje van Donselaar naar een expositie toe op de What Design Can Do 2016 conferentie. Het project is een samenwerking tussen het DesignLab, What Design Can Do en het Openbaar Ministerie.


‘New Window + Post Modern’ at Designkwartier, 27–29 May 2016
Location: Gallery Arte Sin Límites, Anna Paulownastraat 71, The Hague

Black Rainbow Installation, Rop van Mierlo
By printing all 7 colours of the rainbow on top of each other in all possible different orders you end up with a black rainbow: the most colourful rainbow that’s out there, in print at least. The top row represents the 7 separate layers. The second row shows these layers printed on top of each other.

Day light, Morning light, Sacha van den Haak & Felix van Dam
A key step during the screen printing process is to treat the mesh with light sensitive emulsion and to expose it to UV light. Sacha van den Haak and Felix van Dam focused on the influence of light during this exposure process, for instance by testing with different light sources, distances and intervals. Each test was a recording of how the light source related to the sensitive emulsion during the exposure time. Eventually Sacha and Felix used the ultimate light source; the sun.

Diptych, Lex Pott
A series of objects in a variety of sizes, some functional, some more autonomous, but all deriving from the same principle: laying bare the annual rings of a tree by sand blasting the material, and thereby unveiling its hidden history.

You can see the life of the tree in the wood: good summers give a wide annual ring, harsh winters a thin one. By sandblasting you blow away the soft rings of summer, leaving a wide gap.

A Sequence of Operations, Rogier Arents
The character of the artworks is defined by three variable elements: the colour of the ink (cyan, magenta and yellow), the position of the paper in relation to the silk screen (turned 90 degrees repeatedly during the screen print process), and by continuously changing the pattern of the screen by the random removal of grid point stickers. Rogier Arents approached the silk screen printing process as a kind of computer program: A formula with variables, an input and an output. Each step leads to a new composition, resulting in 50 unique artworks.


Our guest Martijn van Strien tells about how he throughout the years shifted focus within the field of fashion. He started from a technical point of view by mainly developing new materials and textiles. He then dived into the state of fashion, questioning how our clothes are produced, presented and consumed. After this more analytical and contextual phase, he went back to making, researches forms, shapes and silhouettes. All these phases were needed to not only develop a relevant, both conceptual and technical, blueprint for himself as a designer, but also as a facilitator for others. His aim is to develop a new, improved, clean, efficient and inclusive fashion system.

Co–hosts: Woes van Haaften (founder of New Window) and Joost van Haaften (visual artist and professor Fine Arts at the Gerrit Rietveld Academie Amsterdam). Technique: Rick Haring


Zaterdag 14 mei om 18.00 uur de opening van de Joost van Haaften / Bustart expositie, gecureerd door Jesse Faber.

Locatie: De Kring, Kleine-Gartmanplantsoen 7-9, 1017 RP Amsterdam

Under The Skin, Joost van Haaften (1952)

Al eeuwen lang worden er portretten gemaakt uitgaande van uiterlijke kenmerken. Beeldend kunstenaar Joost van Haaften daarentegen toont het menselijk portret in de vorm van onze verborgen identiteit; chromosomen. Hij kruipt als het ware onder de huid.

Door de technologische ontwikkelingen is er steeds meer kennis over hoe de mens is opgebouwd. Wij zijn in staat gebleken de basisprincipes van ons DNA in kaart te brengen en we kunnen het nu zelfs ook manipuleren, in positieve en negatieve zin. Denk aan medicatie, hormonen en voedselmanipulatie. Daarbij vinden er ook indirecte manipulaties plaats zoals bij nucleaire energie en milieuvervuiling. In elk van deze gevallen zijn de gevolgen niet te overzien.

In het tentoongestelde werk laat Van Haaften deze diversiteit zien door gebruik te maken van materiaalcombinaties waarvan de uitkomst onvoorspelbaar is. Hij kiest er bewust voor de controle deels uit handen te geven. Dit symboliseert zijn opvatting dat we onszelf nooit volledig in beeld kunnen krijgen, omdat het DNA waaruit we bestaan door allerlei ontwikkelingen beïnvloedbaar is.

Met de chromosomen heeft Van Haaften een nieuwe manier gevonden om de mens te portretteren.


The ’A Sequence of Operations’ screen prints by Rogier Arents (for New Window) will be exhibited at DAD Gallery Berlin.

Opening: Thursday April 28th 2016, from 18.00–21.00 (the artist is present)
Location: DAD Gallery, Oranienburgerstraße 32, Heckmann-Höfe, Berlin, Germany

On view until May 16th, 2016 (including Berlin Gallery Weekend).

The character of the different ‘A Sequence of Operations’ prints is defined by three variable elements: the colour of the ink (cyan, magenta and yellow), the position of the paper in relation to the silk screen (turned 90 degrees repeatedly during the screen print process), and by continuously changing the pattern of the screen by the random removal of grid point stickers.
Rogier Arents approached the silk screen printing process as a kind of computer program: A formula with variables, an input and an output. Each step leads to a new composition, resulting in 50 unique artworks.

Photo by Jos Arents